Vi firar 15 år!
I den här intervjuserien ser vi tillbaka på de händelserika åren och träffar människor som på olika sätt varit med och format SvFA till det man är idag.
Här är en intervju med Mathias Jonsson, VD på Svenska Fotbollsakademin. Om dåtid, framtid och lite nutid.
Mathias Jonsson har varit med på en stor del av resan. Här berättar han om de 15 år som lagt grunden för det som idag är Svenska Fotbollsakademin och dessutom blickar han framåt. Mot att bli hela Sveriges fotbollsakademi.
Hur skulle du beskriva den resa som SvFA gjort sedan 2006?
Svenska Fotbollsakademin startade som ett elitprojekt av några resursstarka entreprenörer som ville bidra till svensk fotboll. Precis i den tid då jag anslöt till bolaget, 2011, stod bolaget i en omformningsfas där man gick mer mot att vara till för alla. Tillsammans med Kenneth Öberg arbetade jag för att öka våra kärnverksamheter camp och tränare till lag/förening. Den stora strukturomvandlingen kom när vi rekryterade Johan Eklöf att arbeta med sälj där vi vände fokus till att arbeta närmare föreningarna och erbjuda de tydliga uppsidor såväl ekonomiskt som utbildningsmässigt.
Under de senaste åren har vi blivit ännu tydligare i vår inriktning som experter på barnfotboll och här har vi idag ca 90% av vår verksamhet. Man skulle kunna säga att vi hittat balansen mellan fotbollsglädje och lärande, men där vi är ideologiskt bergfasta i vår tro på individens behov av både individuell färdighetsträning och spel som utvecklar beslutsfattandet. Vi har provat mycket och bestämt oss för vad vi är – och vad vi inte är.
Vad är du mest stolt över när du ser tillbaka på dessa 15 år?
Jag är stolt över att vi varje dag gör barnfotbollen lite bättre. Våra ledarutbildningar vågar jag säga saknar motstycke i svensk fotboll i sin effektiva utformning och konkreta, snabbt applicerbara innehåll. Betänk att en ledarutbildning på 3 timmar med 30 deltagare påverkar ca 600 spelare så förstår man att effekten av en bra utbildning har stor betydelse. Våra camper är jag oerhört stolt över. Det få ser, men som ges uttryck i den ständiga utvecklingen av konceptet är hur mycket tid och energi som läggs på utvärdering av genomförda camper ur alla aspekter, utveckling av nya, roliga och utvecklande program och insatser för att vidareutveckla våra instruktörer. Vi kan även konstatera att vi står oss starka i en bransch som vi i högsta grad varit med och skapat. Det dyker upp nya mer eller mindre ambitiösa företag och projekt som vill in på marknaden. Några blir beständiga, många försvinner lika snabbt som de dykt upp. Det är kul att se att många aktörer använder sig av oss som branschstandard när det kommer till namnsättning av sina produkter, prissättning etc. Att vara linjalen som andra mäter sin verksamhet mot är det bästa betyg man kan få.
Vad ser du mest fram emot kommande år?
Först och främst ser jag fram mot att pandemin klingar av så att vi kan erbjuda alla barn roliga camper och andra aktiviteter. Vi har många roliga projekt på gång, inte minst vår expansion i Skåne och Mälardalen. Vi tittar ständigt på att etablera oss på intressanta platser och kommer göra utstick till många landsändar under 2022. Vi vill vara hela Sveriges fotbollsakademi. Utöver detta är vårt engagemang i den nya grundskolan Idrottsskolan Nacka mycket spännande. Här kommer vi ha möjlighet att vara med och bidra och påverka barns utbildning och utveckling dagligen såväl akademiskt som inom sin idrott. Det är ett arbete jag är förväntansfull över att följa.
Hur ser SvFA ut om ytterligare 15 år om du får spåna fritt?
Jag tror att vi kommer att fortsätta utvecklas inom våra kärnområden och göra det på fler platser i landet. Om 15 år tror jag att vi är personellt flerdubbelt större än idag och att vi kan erbjuda Sveriges bästa barnträning och ledarutbildning till barn och ledare över hela landet! Jag tror att vi kommer bli en ännu mer integrerad del av många föreningars verksamhet där vi gör många saker tillsammans för att bidra till föreningens spelare, ledare och ekonomi.